Elementele tehnice reprezinta actiunile de
miscare fundamentale, caracteristice tenisulul de masă, în timp ce procedeele
tehnice sunt modalitatile de executare a acestora in conditiile concrete si variate aparute in
timpul desfasurarii jocului.
Tehnica tenisului de masa
s-a imbogatit prin aparitia unor noi elemente si procedee tehnice, s-a
perfectionat datorita punerii in aplicare a celor mai noi descoperiri tehnico -
tactice, bazate pe date stiintifice din ce in ce mai complexe.
Apariția materialelor de
joc moderne, trecerea de la paleta acoperita cu cauciuc simplu la burete, de la
softul cu strat nelimitat de burete la stabilirea unei grosimi acceptabile
maxime, precum si aparitia softului "antitopspin", au dus
la influentarea in mod spectaculos a tehnicii acestui sport, al carui numar de
persoane practicante continua sa creasca.
Perfectiunea tehnicii s-a
realizat pe fondul cresterii substantiale a vitezei de circulatie a mingii,
prin scurtarea diferitelor faze ale loviturilor si prin modificarea conceptiei
de joc, bazata acum pe incisivitate din ambele parti.
Valoarea jucatorilor este
constituita în present de calitatile fizice deosebite ale jucatorilui, care
dublate de calitati psihice corespunzatoare permit realizarea unor performante
superioare.
În continuare enumeram
elementele tehnice ,a caror descriere o vom face pe parcursul acestui capitol:
- Priza paletei
- Poziția de bază;
- Deplasarile secifice la masa de joc;
- Jocul de mijloc;
- Atacul;
- Apărarea;
- Contraatacul;
- Serviciul;
- Preluarea serviciului;
- Stopul.
Daca primele trei
elemente tehnice (prize paletei, pozitia de baza si deplasarile specific la
masa de joc) pot fi executate si in afara jocului, fiind cunoscute si sub
denumirea de”elemente tehnice fara minge”, celelalte nu pot fi realizate decat
in conditiile jocului efectiv,constituind elemente tehnice cu mingea.
Analiza acestora din urma
o vom face tinand cont de faptul ca fiecare lovitura cuprinde trei faze:
1.
faza de pregatire a loviturii incepe din pozitia de baza
si se termina in momentul retragerii maxime a paletei;
2. faza de lovire propriu-zisa incepe din pozitia finala a
partii pregatitoare si se incheie odata cu realizarea contactului dintre paleta
si minge;
3. faza de incheiere incepe imediat dupa impactul dintre
paleta si minge si se incheie cu pozitia finala a loviturii.
Fiecare fază a loviturilor va cuprinde
descrierea analitică a actiunii bratelor, picioarelor si trunchiului, sublinandu-se
si modul concret de sincronizare a principalelor actiuni efectuate de aceste
segmente.
Toate elementele si procedeele tehnice
vor fi descrise in aceasta lucrare de pe pozitia jucatorului care loveste
bratul drept, adaptarea pentru stangaci fiind insa o problem simpla, usor de
rezolvat.
Priza paletei
Priza paletei, prin care
se intelege modul corect de a tine paleta in mana in timpul desfasurarii
jocului, reprezinta unul din elementele pe care se bazeaza insusirea si
perfectionarea tehnicii tenisului de masa.
Intr-o maniera generala
putem distinge doua feluri de a tine paleta in mana:
a.
priza clasica (europeana);
b.
priza toc.
a) Priza clasică
Maniera de joc a acestei
prize, permite ambelor fete ale paletei sa fie utilizate.
Degetul aratator este mentinut
intins pe reverul paletei, iar degetul mare, paralel cu degetul aratator, pe
partea dreapta a acesteia, in timp ce manerul paletei va fi prins de celelalte
trei degete. Priza paletei este corespunzatoare atunci cand toate procedeele
tehnice pe care se bazeaza jocul se executa fara modificarea ei.
Manerul paletei nu
trebuie tinut prea strans ci cat mai simplu si natural, fara crispare,
strangerea exagerata a paletei duce la obosirea mai rapida a antebratului,
diminuand simtul mingii si finetea miscarilor.
Aceasta priza clasica are un grad mai mare de libertate a executarii loviturilor in comparatie cu priza toc deoarece miscarile de antebrat au unghiul mai mare iar incheietura pumnului (
poigne-ul ) este mult mai liber si relaxat și este cea mai des folosită și
întâlnita in aceste sport la toate nivelurile de joc.
La serviciu, deseori se
schimba priza paletei pentru a putea lovi cu cat mai mult efect mingea, efectul
mingii find amplificat iar mingea sa fie directionata cu o precizie mult mai
mare. De obicei aceasta priza se realizeaza cu doua degete si anume degetul
aratator si degetul mare fara ca celelalte trei sa tina manerul, deoarece cele
trei degete care tin manerul pot amplifica saritura mingii si pot reduce
efectul imprimat. În imagine putem observa priza clasică a jucătorului de top
Ma Long din China.
Priza toc
(asiatica)
Denumirea de priza toc este data
de modul în care paleta este ținută în mână, ca și cum am vrea să scriem cu ea.
Degetul mare și indexul cuprind mânerul așezându-se apropiate pe aceeași parte
a paletei, în timp ce celelalte trei degete sunt sprijinite pe partea opusă.
Maniera de dispunere a degetelor pe paletă dă naștere unor variante ale prizei
toc.
În condițiile jocului
actual, bazat pe forță, în care automatizarea atinge cote deosebite, rolul
poigneu-lui este în scădere, astfel încât aceasta priză nu mai constiuie un
mare avantaj. Dacă loviturile cu
forehandul pot fi executate la fel de bine ca și cu priza clasică, în schimb
cele din rever sunt realizate cu o mișcare mult mai puțin naturală, priza toc necesitând
în această situație o mișcare de supinație pronunțată. Acesta este motivul
pentru care majoritatea practicanților cu astfel de priză se bazează pe
loviturile de forehand, a căror execuție necesită calități fizice deosebite
pentru a acoperi o treime sau toată suprafața mesei.
De asemenea în cazul
prizei toc apar variații în funție de modul in care sunt așezate degetele in
jurul mânerului și cele de pe suprafața paletei. În aceste imagini putem observa
priza toc pe care jucatorii de top o folosesc in joc și anume: Riu Su Min (Coreea); Ma Lin (China) .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu