ORIENTĂRI
ANATOMICE
Pentru a înţelege mai bine corpul uman, poziţiile corpului, conceptul de
antrenament şi pentru a pune în practică antrenamentul propriu-zis, este nevoie
de a cunoaşte urmatoarele:
- Axe;
- Plane anatomice;
- Direcţii şi sensuri;
- Definirea mişcărilor.
Anatomia aparatului
locomotor şi implicit a mişcărilor, pune în acţiune trei sisteme principale:
oasele, elementele scheletului unite între ele prin articulaţii mobilizate de
muşchi.
Definirea mişcărilor
nu este un lucru simplu, deoarece acestea se pot face într-o infinitate de
direcţii şi implică de cele mai multe ori mai multe articulaţii. Din acest motiv s-a impus folosirea unor
conventii:
- Mişcările sunt descrise plecând dintr-o poziţie de
echilibru, numita pozitie anatomică, în care corpul
este în ortostatism cu membrele inferioare lipite, paralele şi membrele superioare
de-a lungul corpului, palmele privind în afară.
- Studiul se axează asupra componentelor fiecărei
articulaţii.
- Pentru fiecare articulaţie mişcările sunt observate
în trei plane de referintă.
Planele anatomice sunt
suprafeţele ce secţionează / intersectează imaginar corpul omenesc sub o
anumită incidenţă. Mişcarile au loc în aceste plane în jurul unui ax
perpendicular pe planul respectiv.
1. Planul sagital este cel care divide corpul într-o
parte stangă şi într-o parte dreaptă. Prin extensie numim planul sagital orice
plan paralel cu cel sus menţionat.
El este planul
în care se execută mişcările vizibile din profil, în jurul unui ax transversal
(frontal).
O mişcare în
plan sagital ce duce o regiune a corpului anterior faţă de poziţia anatomică se
numeşte FLEXIE.
Exemplu: flexia antebratului
O mişcare în
plan sagital ce duce o regiune a corpului posterior faţă de poziţia anatomică
se numeşte EXTENSIE.
2. Planul frontal este cel care divide corpul
într-o parte anterioară şi una posterioară. Este planul în care se fac
mişcările vizibile din faţă în jurul unui ax sagital (antero-posterior).
O mişcare în
plan frontal care duce o regiune a corpului spre linia mediană a corpului se
numeste ADDUCŢIE.
Exemplu: adductia bratului.
O mişcare în
plan frontal care îndepărtează o regiune a corpului de linia mediana se numeste
ABDUCŢIE.
Pentru trunchi şi gât o mişcare
în plan frontal se numeşte înclinare laterală.
Exemplu: înclinare laterală dreapta.
Pentru degete linia mediană
dreaptă a corpului este înlocuită de axa mâinii (deget 3) sau a piciorului
(deget 2). Exemplu: abducţia degetului 5 il îndepărtează de axa mâinii şi nu de
linia mediană a corpului.
3. Planul transversal este cel care împarte corpul într-o parte superioară
şi una inferioară. Este planul în care se realizează mişcările vizibile de sus
sau de jos în jurul unui ax vertical ( longitudinal ).
O mişcare în plan
transversal care duce o parte a corpului în exterior se numeşte ROTAŢIE EXTERNĂ.
Exemplu: rotaţia externă a coapsei.
O mişcare în plan
transversal care duce o parte a corpului în interior se numeşte ROTAŢIE
INTERNĂ.
Exemplu: rotaţia internă a braţului.
Pentru antebraţ
rotaţia externă se numeşte supinaţie, iar rotaţia internă pronaţie. Pentru trunchi rotaţiile se realizează la
stânga sau la dreapta.
În afara acestor
mişcări mai exista un tip de mişcare complexă numită CIRCUMDUCŢIE. În cadrul
acestei mişcări segmentul trece succesiv prin poziţiile de flexie, abducţie,
extensie, adducţie şi revine la poziţia de flexie. Ea se poate executa şi
invers cu punct de plecare din orice poziţie.
Se mai descriu Şi
milşcări speciale în cadrul cărora se înscriu mişcările de INVERSIUNE şi
EVERSIUNE ale piciorului. Inversiunea reprezintă mişcarea prin care se ridică
marginea medială a piciorului ( flexia plantară, adducţia şi supinaţia
piciorului) iar eversiunea este mişcarea inversă.
PROTRACŢIA reprezintă
mişcarea prin care o parte a corpului se deplasează spre anterior într-un plan paralel
cu cel al solului, în timp ce RETRACŢIA este mişcarea inversă.
Un alt grup de mişcări
este cel al RIDICĂRII şi COBORÂRII unui segment al corpului ( mandibula,
umeri).
În realitate
mişcările corpului se fac frecvent în mai multe plane.
Exemplu: poziţia
croitorului (în imagine) se realizează prin flexie + abducţie + rotaţie externă
a coapsei.
Cele trei plane
analizate servesc, deci, numai ca referinţă pentru descrierea mişcărilor.
Planele care împart corpul în două jumătăţi se numesc medio-sagital (dreapta şi
stânga), medio-frontal (anterioară şi posterioară) şi medio-transversal
(superioară şi inferioară).
La intersecţia celor
trei plane se găseşte centrul de greutate al corpului.
Pentru articulaţiile
distale mişcările se realizează într-un singur plan (mişcari pure). La nivelul
articulaţiilor proximale (umăr, şold) se realizează mişcări complexe, în mai
multe plane simultan, în timp ce la nivelul articulaţiilor intermediare (cot,
genunchi) mişcările se realizează ăn două plane.
4. Amplitudinea se referă la deschiderea amplă, maximă, frecvent optimă, a
segmentelor corpului. Acest punct de vedere este analitic (parte cu parte,
efect imediat). Corpul, împreună cu poziţiile şi mişcările sale, poate fi
abordat şi ca întreg. Relaţia analitic –
global (parte – întreg) ne conduce, pe filieră didactică, la conceptul de
„metodă de gimnastică”.
Amplitudinea are două accepţiuni:
v unghiuri;
v traiectorii.
Amplitudinea ca unghi
este atribut al supleţii (mobilităţii), iar amplitudinea ca traiectorie este un
efect al detentei (înălţimea traiectoriei, lungimea traiectoriei). De la simplu
la complex, amplitudinea (un punct, un segment) urmează un „culoar” cognitiv
motric; se trece de la un lanţ cinematic la altul, de la unul deschis la altul
închis, se alternează simetriile cu asimetriile. Unele simetrii sunt mai
simetrice decât altele (percepere şi simţire, fine). În plan psihologic
(subiectiv), amplitudinea se percepe prin simţul muscular – de la uşurinţă
(confort psihic, plăcere) până la disconfort (oboseală, durere, accident etc.).
5. Ţinuta corpului
Prin ţinuta corpului exprimăm nu numai o armonie, ci şi o atitudine. Ţinuta
corpului are rădăcini tradiţionale, estetice, psihologice, educative şi
sociale. În gimnastică, ţinuta exprimă armonia corporală, cinetică şi postura.
Cele mai cunoscute sensuri ale ţinutei corpului sunt:
–
ţinuta corpului în viaţa personală şi profesională;
–
ţinuta – formă a poziţiilor şi mişcărilor de gimnastică;
–
ţinuta – stil de exprimare (balet, dans, gimnastică
artistică sportivă, nivel calitativ superior);
–
ţinuta sportivului.
Sinonime: „spatele drept”, „precizie”, „expresivitate”, „stil” (mişcare
stilizată).
Ţinuta corpului are ca
substrat un tonus muscular şi psihic crescut, un autocontrol sporit; exprimă
sănătate, plăcere pentru efortul fizic, energie, optimism, autoeducaţie şi
chiar nivel cultural. Viciile de atitudine, cum ar fi scoliozele, lordozele,
cifozele, piciorul plat, funcţionale, se pot atenua prin exerciţii de
gimnastică. Profesorii vor învăţa elevii „să locuiască în corpul lor”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu