Principiul
intuiţiei
Intuiția este mai puțin despre „a ști“ dintr-o dată care este răspunsul corect și soluția potrivită.
Ea subliniază, în esenţă, rolul pe care îl are primul sistem de semnalizare
(adică treapta senzorială: văz, auz, etc.), în cunoaşterea umană. În antrenamentul sportiv,
indiferent de vârsta subiecţilor, acest principiu este fundamental.
La vârste mai mici rolul său este şi mai
important, deoarece nu este, încă, bine "pusă la punct" treapta
logică a cunoaşterii şi se "merge" prin compensare.
Intuiţia presupune o cunoaştere a realităţii cu ajutorul simţurilor, analizatorilor,
receptorilor organismului uman. Trebuie să delimităm intuiţia implicată de
acest principiu fără de acţiunea umană - cu mult suport psihic - de a ghici, de
a "nimeri" o soluţie optimă pentru rezolvarea unor situaţii sau de a prevedea
desfăşurarea unor evenimente individuale sau colective.
În antrenamentul sportiv, indiferent de subsistemele acestuia, principiul intuiţiei
presupune stimularea a cât mai multor analizatori (văz, auz, pipăit, etc.), pentru a se forma o imagine
cât mai exactă despre ceea ce se învaţă.
La jucători fără deficiențe din punct de vedere fizic, ca dezvoltare psiho-fizică,
cel mai solicitat analizator este cel vizual. La subiecţii cu deficienţe
vizuale este solicitat, mai ales, analizatorul tactil.
Evident că în procesul de
învăţare motrică este solicitat foarte mult şi analizatorul auditiv. În aceste
cazuri se trece dincolo de treapta senzorială a cunoaşterii umane, se trece la
treapta logică, deoarece se foloseşte limbajul specific celui de al doilea
sistem de semnalizare.
De aceea, foarte mulţi specialişti - autori din domeniu
când vorbesc despre principiul intuiţiei abordează - fără să facă precizarea
necesară - şi problema explicaţiei sau a celorlalte procedee metodice de
expunere verbală.
Pentru stimularea principalilor analizatori, specifici treptei intuiției de
semnalizare umană, se folosesc cele trei modalităţi clasice de instruire în
acest sens:
- Demonstraţia/demonstrarea celor ce urmează să fie însuşite (un jucător de tenis de masă experimentat, poate arăta cum se execută un topspin puternic);
- Prezentarea unor materiale (planşe, schiţe, diapozitive, filme, înregistrări video etc.), care redau imaginea celor ce trebuie învăţate;
- Observarea execuţiei altor subiecţi, din acelaşi grup sau din alte grupuri; observarea dirijată tematic.
Pentru respectarea
acestui principiu al intuiţiei trebuie respectate cel puţin următoarele două cerinţe:
- Urmărirea celor prezentate (prin demonstraţie/demonstrare sau prin materiale "intuitive") să fie posibilă, la nivel optimal, tuturor jucătorilor cu care se desfăşoară activitatea (condiţie care se referă şi la plasamentul celui care face demonstraţia sau la cel al materialelor intuitive).
- Să nu fie folosite abuziv o singurămodalitate de stimulare, fiindcă în acest fel se împiedică abstractizarea şi generalizarea - procese ale gândirii foarte importante în antrenamentul sportiv.
În tenisul de masă intuiția nu trebuie înțeleasă numai ca o percepție
vizuală, deși demonstrația execuției tehnice joacă un rol deosebit, în special
în perioada de inițiere, ci ca o percepție senzorială în care analizatorii
motrici, auditivi și tactili conduc la formarea unor reprezentări precise și
corecte.
Astfel, demonstrând și explicând, de exemplu, modul de executare al
topspinului este indicat să atragem atenția asupra zgomotului produs în
momentul contactului cu mingea, care este un sunet net diferențiat de cel al
loviturilor "drepte".
În filmul de mai jos, în primele 34 de secunde, putem auzi sunetul produs de topspinurile executate corect și rapid, de către cei mai buni jucători de tenis de masă ai lumii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu