PREGĂTIREA PSIHOLOGICĂ
Înțelegem
prin preparare psihologică nivelul de dezvoltare al calităților și
proprietăților psihice ale sportivului, acelea de care depinde realizarea
perfectă a activității sportive în condițiile extreme ale
antrenamentului și competițiilor de tenis de masă.
În
prepararea psihologică directă, pentru o acțiune sportivă este necesar a
stabili la fiecare sportiv timpul optim de concentrare a atenției fixat în
timpul antrenementelor, creând un determinat stereotip dimamic. Prepararea
psihologică directă pentru executarea unei acțiuni are particularități de acord cu tipul de
sport practicat, caracteristicile individuale și psihologice ale sportivului,
calificarea sa sportivă și vărsta.
În
prepararea psihologică pentru concursul sportiv trebuie să ținem cont , în plus
, că în competiții sunt condiții diferite de cele de antrenament, etc.
Competițiile
întotdeauna sunt cele mai importante pentru sportiv, prezenta susținătorilor, a
televiziunii, radio, presa, se transformă în spectacol public și sportivul este
evaluat, se valorează rezultatul preparării ce conduce la schimb de categorie,
medalii, întotdeauna sunt adversari, participă arbitrii, sunt limitate numărul
de încercari sau timpul executării probei și luarea deciziilor este limitată
iar acestea se dezvoltă în condiții necunoscute.
Sportul si psihologia
Randamentul
psihologic este un sistem de infuență
dirijat achiziției de abilități mentale ce sunt imprescriptibile pentru a
îmbunătăți randamentul în înfruntarea diferitelor situații sportive și a
competiției dar și ca dezvoltare a propriei persoane.
Randamentul psihologic este analizat prin intermediul
variabilelor:
- autoîncredere;
- controlul atenției;
- controlul vizual al imaginii (vizualizare);
- nivelul motivațional;
- controlul activării;
- controlul emoțiilor pozitive;
- controlul emoțiilor negative;
Abilități psihologice la sportivi
Abilitatile psihologice relationate cu randamentul
sportiv:
- autoîncredere;
- controlul emoțiilor negative;
- controlul atenției;
- controlul vizualizării imaginii;
- nivelul motivaional;
- controlul emoțiilor pozitive;
- controlul atitudinii.
Autoincrederea
Este
o senzație și cunoștere, ce spune că poți să o faci, că poți să fii bun și să
ai succes. Ingredientul de bază al autoîncrederii și al încrederii în sine este perceperea succesului. Nu este nimic mai sigur pentru a coborî autoîncrederea
ca acumularea de eșecuri. Indiferent care este nivelul tău de talent și
abilitate fizică, daca ai pierdut încrederea în tine însuți randamnetul tau va
fi afectat.
Autoîncrederea
este variabila psihologică ce indică credința că se poate realiza satisfacător
o conduita dorită. Investigațiile au demonstrat că încrederea este
factorul cel mai important care distinge sportivii de elita de cei de nivel inferior.
Cu
un mai mare grad de autoîncredere, mai sigur va fi sportivul și în consecință,
mai mult va crede în capacitatea lui de a dezvolta abilități și competențe
necesare atât mentale cât și fizice, care să-i permită să atingă nivelul maxim
potențial. Fără îndoială, un exces de încredere poate prejudeca,
pentru că poate provoca sportivullui, gândul de a subestima adversarul, să scadă
capacitatea sa de concentrare și va ajunge să greșească în execuții.
Relația
între încrederea în sine și randamentul sportiv formează un grafic în
"U" inversat în care dacă se mărește încrederea în sine se măreste
randamentul, dar exista un punct în care un exces de încredere în sine poate
face să scadă randamentul. (Când pionul se considera regină)
Oamenii
în general, fie copii sau adulți preferă activități și împrejurimi cu care ei
se simt competenți și evită tocmai acele situații în care senzațiile lor sunt
contrare. Această variabilă afectează nivelele motivaționale,
consumul energetic, emoțiile și gânduri pozitive, capacitatea de concentrare a
atenției, abilitățile pentru a manevra presiunea, rezistența fízică și
probabilitatea de a se accidenta fizic.
Există o relație directă
între încredere în sine și reușită. Atleții
încrezători, se gândesc asupra acțiunii ce o vor dezvolta intr-o
manieră distinctă. Gandul pozitiv al
sportivilor încrezători conduce cu o probabilitate mai mare, la sentimente
(pozitive), competente și la o bună execuție, în aceași masură în care
neîncrederea de care dau dovadă sportivii, conduce probabil la sentimente
negative și la execuții slabe.
Controlul înfruntării emotiilor negative
Controlul
propriilor emoții negative, precum frica, rușinea, frustrarea, invidia,
resentimentul, supărarea sunt cauza rezultatelor foarte slabe din competiții. A
menține calmul, a fi relaxat și concentrat este direct relaționat cu abilitatea
de a menține energia negativă la minim.
Controlul atenției
Abilitatea
de a menține concentrarea continuă în ceea ce se face, este fundamnetală pentru
bunul randament al jucătorului de tenis de masă. Controlul atenției nu este alt
lucru decât abilitatea de a sincroniza elementele tehnice importante.
Controlul vizual al imaginației
Sportivii
folosesc practica imaginară pentru a îmbunătați atât abilitățile psihologice
cât și fizice. Aplicațiile includ îmbunătățirea concentrării, intărirea
încrederii, controlul raspunsurilor emoționale, învată și practică strategii și
abilități sportive.
Imaginația
este o alta abilitate psihologică care, fără îndoială, afectează randamentul
sportiv. Imaginația
lucreaza toate simțurile, ne face capabili de a recrea experiente sportive
trecute, și poate crea experiente viitoare în mintea noastra. Este o tehnica
mentala ce ''programează'', mintea umana pentru a raspunde, după cum se
programează, cu o serie de indicații dinainte decise în timp și spațiu.
Vizualizarea este învățarea sau îmbunatățirea a unei abilități
motoarii prin intermediul reprezentării mentale, fără să se facă nici un
exercițiu fizic simultan, ceea ce se cunoaște ca practică imaginată.
Ea provoacă crearea sau recrearea de
experiențe în minte. Este o formă de simulare, ce implică întoarcerea la memoria
de blocuri de informații, depozitate din tot felul de experiențe, și
modelarea sa în imagini semnificative.
Vizualizarea
are diferite folosințe, dintre care se includ: reducerea anxietății, crearea de
încredere, marirea concentrației, recuperarea de accidentări fizice și
antrenamentul de abilități și strategii specifice.
Tipuri de vizualizare
Internă și externă.
Nu
este necesară utilizarea a uneia intr-o formă exclusivă, ambele tipuri
de vizualizare implică nu doar viziunea ci și simțurile auditiv, kinestezic,
tactil și olfactiv.
Vizualizarea internă se referă la reprezentarea
mentala a execuției unui procedeu tehnic, vazută dintr-o poziție de avantaj, din
perspectiva primei persoane, imaginile subliniază senzatia de mișcare și
practica imaginată este centrată în tehnica mișcării cu obiectivul de a fi
reprodus într-o fază atemporală. (Aceasta prectică a fost dată uitării în zilele noastre, pe timpuri când Romania producea campioni în toate disciplinele, REPREZENTAREA MENTALĂ pe hartie timp de o ora la antrenor acasă era ceva OBLIGATORIU).
În
vizualizarea externă, persoana se reprezenta pe sine într-o perspectivă a unui
observator extern, ca și cum s-ar vedea într-un film, unde în plus de a
vizualiza acțiunea proprie, se analizează reacțiile oponenților și contextul
sportiv unde se desfășoară situația imaginată.
Sportivii
experți schimbă și combină constant vizualizarea internă cu externă și invers,
în funcție de obiectivul pe care îl urmarește vizualizarea.
Din punct de vedere al randamentului, capacitatea de a
obține o reprezentare mentala buna, clară și controlabilă, se realizează daca este rezultatul unei
perspective externe sau interne.
Teorii explicative ale practicii imaginate
Teoriile care analizeaza relația între practica
imaginativă și randamentul sportiv s-au dezvoltat sub doua perspective:
În
primul rând teoria psiho-neuro-musculară, menține ca practica imaginată a
mișcării sportive poate produce excitare în mușchi, care este similară cu cea
produsă de execuția fízică a acțiunii citate. Aceasta este din cauza faptului
că evenimentul imaginat nu produce o mișcare în aparatul locomotor, ci există
mesaje diferite subliminale ce sunt trimise de la creier până la mușchi.
Diverse
studii (Slade, Lander și Martin 2002, Smith și Collins 2004) au demonstrat
activitate electrică cu practica imaginată de gesturi sportive, această teorie
explicativă este cunoscută ca teoria psiho-neuro-musculară bazată în afirmația
că practica imaginată ajută în a dezvolta o schemă motorie pentru execuția de
un tipar muscular specific.
Prin
imaginație sportivii pot îmbunătăți canalele neuronale pentru anumite mișcări
reprezentative în tenis de masă. Prin intermediul tehnicii de repetare mentală,
sportivul vizualizează acțiunile, tehnicile și tacticile execuției sportive
într-o forma foarte reala ceea ce permite învățarea și perfecționarea repertoriul
său tehnico - tactic.
În schimb acele persoane care se consideră ineficiente în a putea imagina, evită acțiunile dificile, reduc eforturile și se dau învinși în fața
dificultăților, accentuează deficențele lor personale și micșorează aspirațiile, suferă în mare masură de anxietate. Aceste semne de întrebare asupra
propriei persoane micșorează randamentul de orice fel iar încrederea de sine scade.
Teoria activării
Sportivii
care au succes, au fără îndoială abilități bine dezvoltate a controlului de
vizualizare al imaginii. Bunul randament în sport cere sportivului să aibă capacitatea de a schimba stilul de
gândire rațional, logic și deliberat la unul mult mai spontan, liber și
instinctiv.
Nivelul motivational
Este
o abilitate de a putea menține nivele înalte de automotivare. Sunt componente
esențiale ale motivării, puterea de a fixa obiective cu un simț bun, programând
o normă continua de succese zilnice și un bun control al esecului.
Motivarea
Motivarea
este direcția și intensitatea efortului, înțelegând directia efortului ca:
acțiunea când individul se apropie, caută sau se simte atras de anumite
acţiuni, şi intensitatea efortului ca fiind cantitatea de voinţă a unei
persoane spre o anumită acţiune.
În
final motivarea în aria sportivă, este produsul unui grup de variabile sociale,
ambientale şi individuale ce determină alegerea unei activităţi fizice sau
sportive, intensitatea în practica acestei activităţi, persistenţa sau
abandonul acesteia.
Teoria motivarii succesului
O
mare parte a investigaţiilor şi lucrărilor ce se duc la bun sfarsit în vederea
motivării în tenisul de masă și nu numai, se concentreaza în motivarea succesului.
Conceptul de motivarea succesului se referă la acea
necesitate a persoanei de a obţine ceva difícil; domina, manipula, sau organiza
obiecte fizice, persoane sau idei, realizând-o cu cea mai mare viteza şi
independenţă posibilă, depăşi obstacolele, pot atinge un înalt nivel
depaşind asteptarile sale în a concura cu ceilalti şi a-i depaşi, îmbunătăţi propria imagine
cu ajutorul exerciţiului şi al talentului.
Teoria motivării intrinsecă-extrinsecă (internă
- externă)
Motivarea
internă a sportivilor ne indică gradul de motivare pe care o posedă un sportiv
din interiorul sau, pentru a înfrunta o acțiune determinată. Nu depinde de
ajutor extern ci numai de ajutorul intern și este relaționată cu autodepășirea,
cu îmbunătățirea rezultatelor sale, cu satisfacția personală dată de
dezvoltarea fízică și psihică.
Motivație înaltă
Sunt
sportivi care au luat decizia de a pune sportul ca obiectiv prioritar, ajungând
la un compromis cu viața lor personală, socială, familială, dedicând foarte
mult timp antrenamentelor și competițiilor.
Acest
compromis implică realizarea activitații sportive cu maximum de efort și
dedicare, știind că este munca zilnică, ceea ce permite să se atingă un nivel
superior în tenis de masă. Sportivii cunosc importanta de a stabili obiective realiste, atât de rezultat cât și de execuție, pentru ca acestea să
supuna o provocare pentru el, o motivare continua în fiecare antrenament cu
obiectivul unei îmbunătățiri continue.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu