vineri, 8 mai 2020

PRINCIPIUL ACCESIBILITĂȚII ÎN TENISUL DE MASĂ

 
       Acest principiu este cunoscut și sub denumirea de principiu al evidenței particularităților celor educați și al dificultății sarcinilor trasate, ăn raport cu puterile lor. Amândouă aceste formulări exprimă, în esență, unul și aceleși lucru - necesitatea de a organiza instruirea și educarea potrivit posibilităților celor educați, ținând seama de particularitățile de vârstă, sex, nivelul pregătirii anterioare, precum și de deosebirile individuale dintre aptitudinile fizice și spirituale.


      Importanța deosebită a acestui principiu în tenisul de masă și în domeniul educației fizice este determinat de faptul că sunt supuse unor înșiruiri intensive, funcțiile de importanță vitală a organsmului. Este suficient să depășim măsura posibilităților în ceea ce privește eforturile fizice, ca să apară amenințarea pentru sănătatea sportivilor sau elevilor, și în acest caz, exercițiilor fizice, în locul efectului de întărire a sănătății, pot avea rezultat contrar. Respectarea abilă a principiului accesibilității și individualizării repreezintă, de aceea, garantarea efectului pozitiv în ceea ce privește întărirea sănătății, a educației fizice. Totodată, aceasta este și una din premisele necesare ale atitudinii active a jucătorilor, și atingerii mai rapide a țelurilor pe care și le-au propus. 


       Esena acestui principiu o dezvăluie următoarele reguli fundamentale:
  • Determinarea măsurii accesibilității.  Acesibilitatea antrenamentului în tenisul de masă depinde nemijlocit, pe de o parte, de posibilitățile sportivului, pe de altă parte, de dificultățile obiective care apar la executarea unui exercițiu sau a altuia, în virtutea particularităților ce îi sunt caracteristice (complexitatea coordonării, intensitatea și durata eforturilor, etc.). Deplina concordanță între posibilități și dificultăți semnifică măsura optimă a accesibilității;
  • Condițiile metodice ale accesibilității. În fiecare etapă a antrenamentului, accesibilitatea este determinată, pe lângă condițiile arătate, de măsura în care metodele alese și alcătuirea generală a antrenamentelor corespund cu scopul.
        

       Se cunoaște faptul că noile prceperi și deprinderi motrice apar pe baza celor dobândite anterior, ele incluzând unele elemente ale acestora. De aceea, una din condițiile metodice hotărâtoare ale accesibilității în procesul de antrenament este continuitatea exercițiilor fizice, care se asigură prin utilizarea legăturilor reciproce naturale dintre diferitele formeale mișcărilor, a interacțiunii lor și asemănării de structură. Este necesar să se repartizeze în așa fel materialul de antrenament care se învață, încât conținutul  fiecărui antrenament precedent să servească drept treaptă ce duce pe drumul cel mai scurt la însușirea antrenamentului următor.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu