Principiul participării conştiente şi active presupune implicarea jucătorului de tenis de masă în
propria devenire, ca partener al procesului instructiv - educativ alături de antrenor, profesor, etc. Cuvintele
cheie ale aplicării acestui principiu sunt înţelegere şi implicare.
Înţelegerea rostului unor exerciţii în logica învăţării, consolidării sau perfecţionarii
unui procedeu sau structuri motrice, înţelegerea efectelor pe care un anumit program îl are
asupra organismului, cunoaşterea limitelor, a posibilităţilor şi a obiectivelor ca şi asumarea
acestora sunt condiţii pentru o participare coştientă şi consecventă a jucătorilor la antrenamente sau la lecţiile de
educaţie fizică şi la activităţile organizate în afara programei.
Participare nu înseamnă doar
prezenţă şi execuţie, ci şi implicare în procesul de antrenament instructiv. Pentru a-i implica în acest proces, jucătorii trebuie încurajaţi:
− să aleagă activităţile care răspund cel mai bine nevoilor lor concrete;
− să-şi fixeze obiective realiste şi să şi le asume, urmărind atingerea lor;
− să se asocieze în grupuri sau echipe stabile, care să le ofere confortul emoţional şi
un sprijin colegial favorabil exersării;
− să fie informaţi corect şi oportun despre posibilităţile pe care le au şi progresele pe
care le fac.
Aşteptările jucătorilor sunt mult mai concrete decât obiectivele antrenamentului și educaţiei fizice, la
modul generic. Jucătoarele de tenis de masă, de exemplu, ştiu foarte precis câte kilograme ar vrea să piardă sau
care este zona asupra căreia doresc să acţioneze cu precădere. De aceea măsurătorile
periodice sunt o formă de a obiectiva progresul şi a demonstra efectul efortului depus.
Un
67
cântar şi o bandă metrică puse permanent la dispoziţia jucătorilor de tenis de masă într-una din săli şi câteva
înregistrări demonstrative, pot fi relevante pentru obiectivarea eficienţei efortului depus în
lecţiile de antrenament.
Aplicarea cu succes a acestui principiu se va recunoaşte în:
− imaginaţia şi creativitatea demonstrată de jucători în rezolvarea unor sarcini;
− evaluarea obiectivă a propriilor execuţii şi progrese;
− dar mai ales în practicarea autonomă şi independentă a exerciţiului fizic.
Desigur, aplicarea acestui principiu se realizează ținându-se cont de vârsta și dezvoltarea intelectuală a jucătorilor, precum și gradul lor de pregătire în tenis de masă.
Bravo.Foarte bun materialul.
RăspundețiȘtergere