joi, 7 mai 2020

PRINCIPIUL PARTICIPĂRII CONȘTIENTE ȘI ACTIVE ÎN TENISUL DE MASĂ

     
 

        Principiul participării conştiente şi active presupune implicarea jucătorului de tenis de masă în propria devenire, ca partener al procesului instructiv - educativ alături de antrenor, profesor, etc. Cuvintele cheie ale aplicării acestui principiu sunt înţelegere şi implicare. Înţelegerea rostului unor exerciţii în logica învăţării, consolidării sau perfecţionarii unui procedeu sau structuri motrice, înţelegerea efectelor pe care un anumit program îl are asupra organismului, cunoaşterea limitelor, a posibilităţilor şi a obiectivelor ca şi asumarea acestora sunt condiţii pentru o participare coştientă şi consecventă a jucătorilor la antrenamente sau la lecţiile de educaţie fizică şi la activităţile organizate în afara programei. 



        Participare nu înseamnă doar prezenţă şi execuţie, ci şi implicare în procesul de antrenament instructiv. Pentru a-i implica în acest proces, jucătorii trebuie încurajaţi:
  − să aleagă activităţile care răspund cel mai bine nevoilor lor concrete; 
 − să-şi fixeze obiective realiste şi să şi le asume, urmărind atingerea lor; 
 − să se asocieze în grupuri sau echipe stabile, care să le ofere confortul emoţional şi un sprijin colegial favorabil exersării; 
 − să fie informaţi corect şi oportun despre posibilităţile pe care le au şi progresele pe care le fac.



       Aşteptările jucătorilor sunt mult mai concrete decât obiectivele antrenamentului și educaţiei fizice, la modul generic. Jucătoarele de tenis de masă, de exemplu, ştiu foarte precis câte kilograme ar vrea să piardă sau care este zona asupra căreia doresc să acţioneze cu precădere. De aceea măsurătorile periodice sunt o formă de a obiectiva progresul şi a demonstra efectul efortului depus. 



Un 67 cântar şi o bandă metrică puse permanent la dispoziţia jucătorilor de tenis de masă într-una din săli şi câteva înregistrări demonstrative, pot fi relevante pentru obiectivarea eficienţei efortului depus în lecţiile de antrenament. Aplicarea cu succes a acestui principiu se va recunoaşte în: 
− imaginaţia şi creativitatea demonstrată de jucători în rezolvarea unor sarcini; 
− evaluarea obiectivă a propriilor execuţii şi progrese; 
− dar mai ales în practicarea autonomă şi independentă a exerciţiului fizic. 


     Desigur, aplicarea acestui principiu se realizează ținându-se cont de vârsta și dezvoltarea intelectuală a jucătorilor, precum și gradul lor de pregătire în tenis de masă.



Un comentariu: